رشد ۱۰ درصدی صادرات ذوب آهن اصفهان در نیمه نخست سال
به گزارش خبر صنعتی به نقل از شستا رسانه؛ طی شش ماهه اول سال جاری محصولات ذوب آهن اصفهان در ۳ گروه کالایی بالغ بر ۳۲۰ هزار تن به بیش از ۱۰ مقصد صادر شده که رشد عملیاتی بیش از ۱۰ درصدی را نشان میدهد.
صادرات صنعت فولاد به ویژه در شرایط تحریم اقتصاد منهای نفت را با ارزآوری قابل توجه، جلوه ای دیگر می بخشد. صنعتی که با وجود همه بی مهری ها، صادرات آن نه تنها نماد توان تولید داخل را به منصه ظهور می رساند بلکه نشانه ای از حضور موثر ایران در بازارهای جهانی است اما در کنار آثار تحریم های خارجی برخی از قوانین و مقررات داخلی نیز به نمادی از خود تحریمی تبدیل شده که گردش چرخ توسعه صادرات فولاد کشور را کُند کرده است.
مرتضی کرمی، سرپرست مدیریت بازاریابی و صادرات ذوب آهن اصفهان در همین راستا اظهار داشت: طی شش ماهه اول سال جاری محصولات ذوب آهن اصفهان در ۳ گروه کالایی بالغ بر ۳۲۰ هزار تن به بیش از ۱۰ مقصد نهایی صادر شده است که این حجم از صادرات با وجود شرایط سخت تحریم و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد عملیاتی بیش از ۱۰ درصدی را نشان میدهد.
وی افزود: با توجه به عوامل بیرونی به ویژه تحریمهای بینالمللی، در حال حاضر مهمترین برنامه صادرات در زمینه توسعه بازار را میتوان حفظ سهم و بازارهای هدف موجود عنوان کرد تا انشاالله با بهبود شرایط به ویژه در بخش قوانین و مقررات داخلی، افزایش کمی و کیفی صادرات و همچنین تنوع بخشی به بازارهای هدف را به تدریج شاهد باشیم.
توسعه هوشمندانه سبد محصولات صادراتی ذوب آهن
سرپرست مدیریت بازاریابی و صادرات شرکت تصریح کرد: توسعه سبد محصولات صادراتی ذوب آهن اصفهان با درک شرایط تولید، بهای تمام شده و ارزش قابل انتظار برای شرکت در دستور کار این مدیریت قرار داشته و دارد و در این راستا مذاکراتی با تعدادی از مشتریان برای صادرات برخی محصولات جدید از جمله انواع ریل به عنوان استراتژیکترین محصول شرکت در حال انجام است.
وی در پاسخ به این سوال که صنایع فولادی در بخش صادرات با چه محدودیتهایی مواجه هستند چنین گفت: محدودیت های صادراتی در دو گستره قابل طرح هستند؛ در بخش بینالمللی تحریمهای ظالمانه و اخیراً فعال شدن ساز و کار موسوم به ماشه، وضع تعرفههای سنگین بر واردات فولاد در کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، گرجستان، ترکیه و… به عنوان مهمترین بازارهای هدف صادرات فولاد ایران و همچنین اختلافات آمریکا و چین بر بازارهای آسیای جنوب شرقی، از جمله چالشها به شمار میروند و اما در بُعد داخلی اختلاف شدید نرخ ارز رسمی (توافقی) در سامانه ارز و طلای بانک مرکزی با نرخ ارز در بازار آزاد و الزام به ثبت دفاتر با نرخ توافقی، صادرات از بازار داخلی با استفاده از کارتهای بازرگانی یکبار مصرف به عنوان جدیترین رقیب صادرات تولیدکننده، تغییرات مکرر و بعضاً غیر کارشناسی قوانین و مقررات، وضع عوارض صادراتی، کمبود و افزایش بهای حاملهای انرژی، رقابت منفی برخی رقبای داخلی و افزایش مکرر هزینههای حمل جادهای از جمله محدودیتها در این بخش محسوب میشوند.
کرمی ادامه داد: چالشهای حاکم بر فضای فولاد کشور به نوعی چالشهای ذوب آهن نیز محسوب میشوند که طی دو سال گذشته بر حجم صادرات و تنوع بازارهای هدف صادراتی شرکت، تاثیر قابل توجهی داشته است لذا با توجه به اینکه عوامل مذکور در بُعد ملی و بینالمللی خارج از کنترل شرکت و صنعت فولاد میباشد، همواره تلاش بر این است که ضمن مدیریت ریسکهای مرتبط و همچنین انجام برخی اقدامات متناسب، پیگیری و مکاتبات مستمر با سازمانها و نهادهای حاکمیتی در راستای اصلاح قوانین و رویکردها انجام گیرد.
سرپرست مدیریت بازاریابی و صادرات شرکت اظهار داشت : در راستای بهبود صادرات محصولات فولادی از مجموعه دولت، مجلس شورای اسلامی و سایر تصمیمگیران کلان کشور انتظار میرود با درک شرایط سخت تولیدکنندگان به ویژه فولادیها، نسبت به اصلاح برخی رویکردها به ویژه در زمینه نرخ ارز و همچنین کارتهای بازرگانی یکبار مصرف به عنوان حداقل نیازهای ضروری تولیدکنندگان فولاد، اقدام عاجل بعمل آورند.
